„Jak se rodí autobus“

Skupina učitelů odborných předmětů a praktického vyučování ISŠA Brno absolvovala seminář a následnou exkurzi do výrobního závodu Iveco Bus ve Vysokém Mýtě.

Vysoké Mýto, 27. října 2017

Odborná exkurze ve společnosti IVECO Czech Republic, a. s. Vysoké Mýto na téma „Jak se rodí autobus“

V pátek 27. října absolvovala skupina učitelů odborných předmětů a praktického vyučování ISŠA Brno seminář a následnou exkurzi do výrobního závodu Iveco Bus ve Vysokém Mýtě.

Seminář vedli a po celý den se skupině věnovali : Alena Kozáková, Jan Vodstrčil, P. Stříteský, Miroslav Kopecký a Jiří Vaněk. Milan Laba zajistil přípravu autobusů na Autodromu, vozidla zapůjčilo ŘKV - prototypy nových modelů: Evadys, LE 14,5 metru, LE CNG. Poděkování patří pracovníkům Dekry v čele s Josefem Čmuchálkem, kteří vstřícně umožnili realizaci akce na autodromu včetně jejich odborného výkladu.

Program celého semináře byl velmi nabitý. Na úvod se skupina seznámila s historií společnosti, výrobním portfoliem, konstrukcí autobusů a s vývojem legislativy, která se k jejich výrobě váže. Následně se skupina přesunula přímo do výrobního závodu na komentovanou exkurzi, kde měla možnost zhlédnout kompletní proces výroby autobusu. Na konec teoretické části se účastníci podívali do Bus Design Center – unikátního prostoru, kde si mohou zákazníci sami vyzkoušet různé ovládací prvky autobusu, jejich umístění, prohlédnout a vybrat interiérové materiály a sestavit si autobus přímo na míru.

Celá akce byla zakončena na autodromu ve Vysokém Mýtě. Jednotliví účastníci si zde mohli vyzkoušet tzv. „školu smyku“, tedy jízdu s autobusem na vozovce se sníženou přilnavostí a bezpečné zvládání kritických situací, které mohou v reálném provozu nastat.

Věříme, že tato vyjímečná akce pomůže pedagogům a zkušebním komisařům v jejich náročné práci, ve sdílení důležitých informací, zkušeností a nabytých poznatků a v neposlední řadě i k propagaci výrobků značky Iveco.

 

Na závěr vám přinášíme pár postřehů od účastníků semináře:

Akce se mi osobně moc líbila. Poznal jsem něco jiného pozoruhodného zajímavého. Co se týče organizace akce za mě na jedničku s hvězdičkou. Opravdu klobouk dolů, aby vedení Iveca CR se nám věnovalo pomalu celý pracovní den od teorie až po praxi, to nemá obdoby. Celá akce byla pro mě rozšířením obzoru mé profesionality a hlavně užitečná pro mou komisařskou práci. Mohu využít této jedinečné praxe a u závěrečných zkoušek objektivněji posuzovat výkon žadatelů. Čím dál více jsou na nás všechny kladeny větší nároky na celkovou profesionalitu provedení zkoušek jak při každodenní práci, tak i při našich státních komisařských zkouškách k prodloužení platnosti průkazu zkušebního komisaře řidičů. Vzhledem k tomu, že jsem doposud neviděl, jak se ze surového plechu vytvaruje a zkonstruuje tak velký moderní autobus, jsem nadšen a ohromen. Co se týče autodromu, i přesto že jsem neřídil samotný autobus na ploše, tak jsem s provedenými ukázkami rektorů spokojen. Jsou to profíci a máme se co ještě učit. Škoda jen, že jsme se nerozdělili do menších skupinek do těch 3 přistavených vozidel, mohlo to být praktičtější a možná i více osahanější. Ještě jednou všem moc vřelé díky, co se na přípravě a samotné realizaci podíleli. Čest jejich práci a děkuji, že si pro nás vyčlenili jejich drahocenný čas.

 

Hlavní přínos exkurze spatřuji v seznámení se s posledními trendy ve vývoji a výrobě autobusů u jednoho z největších výrobců na evropském kontinentu. Dále nahlédnutí do problematiky od počátečního získávání zákazníka, přes práci s jeho požadavky až po finálně vyrobený produkt, včetně předvedení prostor, kde probíhá seznámení klienta s konkrétní nabídkou a možnostmi výroby. Mile mě překvapilo profesionální a erudované vystupování všech zainteresovaných lidí, kteří evidentně tvoří sehraný tým, kdy se vzájemně při poskytování informací doplňovali a poskytli nám ucelené informace i odpovědi na dotazy. Rovněž mě oslovil jejich přístup k podřízeným pracovníkům a o tom, jak je potřeba k lidem přistupovat, aby celý tým správně fungoval a byl motivován podávat profesionální výkony. V neposlední řadě to byla prohlídka samotného výrobního závodu a poté návštěva blízkého autodromu s možností vyzkoušet si jízdu s autobusy v nasimulovaných obtížných adhezních podmínkách.

 

Kláním se před celým Týmem a děkuji z celého srdce za to, že jako bývalý strojař jsem si zase po dlouhé době mohl pohladit surový materiál. Kusy polotovarů do kterých dáváte duši, aby mohly sloužit předurčenému účelu. Děkuji za to, že jsem viděl moderní fungující manufakturu. Udivuje mne šikovnost konstruktérů a dělníků a smekám před elektrikáři, na které se dívají ty volné dráty ze svazku a on ví kde je umístit, zašroubovat, zacvaknout. Je vidět, že máte hodně propracovaný systém logistiky a každého pracovníka v systému si vážíte. Potěšilo mne, že i ta uklízečka má své nezastupitelné místo v systému výroby a je s ní jednáno jak s jiným odborníkem. Je úžasné vidět oživování autobusu a pak si ho hotový pohladit. Mám před všemi vašimi zaměstnanci respekt a patří jim dík za to co dělají.  Shodou okolností jsem se v pátek posadil do konkurenčního vozidla a trávil jsem v něm 3 hodiny. Byla to 5. generace, a to dílenské zpracování prostě mému oku neladí. Autobus se chová jak kačena, ať s ním dělám možné i nemožné. To váš autobus jsem očima opravdu hladil. Tvar, spoje, umístění komponentů … propracovanost oku ladící a jízdní vlastnosti hodně dobré. Takže díky, díky, díky za super chvíle strávené u vás.