Zařazení autobusů nové generace do provozu

V rámci plánované obnovy vozového parku příměstské autobusové dopravy, společnost SAD Žilina zakoupila 30 ks nových autobusů, které uvedla do provozu ve 42. týdnu.

Vysoké Mýto, 15. listopadu 2017

V rámci plánované obnovy vozového parku příměstské autobusové dopravy, společnost SAD Žilina zakoupila 30 ks nových autobusů, které uvedla do provozu ve 42. týdnu. Otevření a přijetí nových autobusů mezi flotilu vozidel SAD Žilina se konalo za účasti Žilinského samosprávného kraje dne 16. 10. 2017 na autobusovém nádraží v Žilině.

Autobusy jsou nasazeny do provozu na nejvytíženější linky v regionu Žilina, Martin a Čadca, přičemž budou v nepřetržitém provozu 7 dní v týdnu. Tyto autobusy nahrazují starší typy, které jsou již technicky, ale i morálně zastaralé. Zajišťují vyšší komfort přepravy, a to moderní klimatizací s topením. Klimatizace je v nových autobusech propojena s řídicím panelem, který zajišťuje, že po nastavení teploty si autobus sám zapíná a vypíná nezávisle topení a ovládá tepelný komfort, což v minulosti zajišťoval řidič. Z bezpečnostního hlediska autobusy poskytují vyšší bezpečnost, ať už svou konstrukcí oproti starším typům, ale hlavně přímo, a to bezpečnostními pásy pro cestující na každém sedadle a parkovacími senzory vzadu. Kromě ekologických a bezpečnostních opatření jsou nové autobusy vybaveny wifi připojením, přičemž po zařazení těchto 30 autobusů je pro cestující wifi připojení k dispozici již ve 120 autobusech. Bezplatné internetové připojení společnost SAD Žilina s ZSK zavádí postupně od roku 2014.

 

Výjimečnost nových autobusů je hlavně v technické výbavě, kde bychom chtěli poukázat zejména na:

  • 5 ks autobusů v provedení Low Entry, tj. nízkopodlažních, u nichž je část od předních dveří po střední dveře nízkopodlažní a zadní část je ve standardní výšce; tento trend autobusů má smysl z důvodu zjednodušení nástupu a výstupu osob se zdravotním postižením, důchodců a maminek s kočárky a vychází ze strategie rozvoje veřejné osobní a nemotorové dopravy do roku 2020 přijaté vládou SR;
  • všechny autobusy jsou poprvé vybaveny širokoúhlými informačními obrazovkami, na nichž se jedna část využívá k dopravním informacím o nejbližších zastávkách a době dojezdu a druhá slouží pro informování cestujících o ostatních službách;
  • autobusy jsou vybaveny i wifi routery, které poskytují 4G připojení pro cestující, a díky nim se aktualizuje informační část obrazovky (dopravní informace);
  • autobusy jsou vybaveny nejmodernějšími motory EURO 6, díky kterým se podstatně snížily emise, a v současnosti se dá s nadsázkou říci, že v některých městech jsou čistírnami vzduchu;
  • všechny autobusy jsou vybaveny informačním systémem pro označení směru, a to na přední i boční straně z vnějšku vozidla (informace pro nastupující).

 

Podrobný přehled nově zařazených autobusů:

Typ zařazovaného autobusu: Iveco Crossway Low Entry 10,8 m v počtu 5 ks:

  • provedení Low Entry - nízkopodlažní
  • motor Tector 7 EURO6,
  • klimatizace Thermoking s vytápěním,
  • bezpečnostní pásy dvoubodové, na nechráněných místech tříbodové,
  • parkovací senzory vzadu,
  • vysoké pohodlné sedačky,
  • modrá metalíza.

Typ zařazovaného autobusu: Iveco Crossway 10,8 m v počtu 23 ks:

  • motor Tector 7 EURO6,
  • klimatizace Thermoking s vytápěním,
  • bezpečnostní pásy dvoubodové, na nechráněných místech tříbodové,
  • parkovací senzory vzadu,
  • vysoké pohodlné sedačky,
  • modrá metalíza.

Typ zařazovaného autobusu: Iveco Crossway 12 m v počtu 2 ks:

  • motor Cursor 9 EURO6,
  • klimatizace Thermoking s vytápěním,
  • bezpečnostní pásy dvoubodové, na nechráněných místech tříbodové,
  • parkovací senzory vzadu,
  • vysoké pohodlné sedačky,
  • modrá metalíza.

Ivana Strelcová, tisková mluvčí SAD Žilina, a.s.